Sf Isaac Sirul: Cuvinte catre singuratici despre viata duhului, taine dumnezeiesti, pronie si judecata [3]

Cuvantul 1

Scrisoare despre felurite lucruri privitoare la vietuirea in linistire [isihie]

11. Cand demonii vad pe cineva mergand in lumina mintii lui prin echilibru faptuirii lui si ostenelile lui masurate, se lupta cu el prin dezechilibre, ca el fie sa micsoreze, fie sa sporeasca una din aceste osteneli, pentru ca ambele lucruri sunt deopotriva de vatamatoare. Alcatuirea armonioasa a trupului sa-ti slujeasca drept pilda pentru alcatuirea armonioasa a vietuirii [ascetice]. Caci atunci cand e un dezechilibru intr-una din partile lui, acesta pricinuieste o dereglare in tot trupul, de unde provine boala; la fel si cu sanatatea sufletului: atat sporirea, cat si eliminarea lucrurilor care o garanteaza duc la acelasi efect.

12. Prin sporire si prin micsorare intra deopotriva intunecime in suflet, caci demonii tremura puternic in fata a tot ce-i masurat. Cand nu pot stavili zelul cuiva prin tot felul de pretexte, ca sa-l faca sa-si opreasca alergarea ori sa-si intineze vietuirea, atunci vor lupta impotriva lui prin zelul lui, incarcandu-l cu excese ca sa-l faca sa se prabuseasca sub povara lor. Omul intelept insa se va pazi deopotriva de ceea ce-i usureaza ca si de ceea ce-i sporeste povara.

13. Tot ceea ce se face cu masura se lucreaza cu randuiala. Dar cand cineva trece dincolo de acest hotar, se iveste tulburarea, iar omul tulburat nu mai stie ce face.

14. Singuraticul are nevoie si de o anume neluare aminte la tot ce priveste trupul, pentru ca sa pastreze simplitatea in tot ceea ce-l priveste, fara a-l sacai sau a-i pretinde o ordine stricta in toate detaliile […]; are nevoie mai degraba de o neluare-aminte fata de lucrurile de aici; implininid numai cele ce sunt de folos; caci daca se va preda doar acestora, nu se va mai putea ocupa si de toate celelalte lucruri de aici.

15. Singuraticul mai are nevoie si de o largire a inimii, pentru ca sa nu-si piarda nadejdea cand vin peste el tot felul de schimbari vrajmase pentru a-l pune la incercare si a-i spori cunoasterea. trebuie sa fie intelept atat in cele de-a dreapta, cat si in cele de-a stanga, fiindca lui Pavel ii place ca omul lui Dumnezeu sa fie ” desavarsit si gata spre tot lucrul bun” [2 Tim 3, 17], un tel care e atins doar prin exercitiu in rabdare: ” de aceea sufera raul ca un bun ostean a lui Hristos” [2 Tim 2, 3]. Caci nimeni nu biruie in lupta fara intelepciune, nici nu poate dobandi intelepciune fara lupta, asa cum spune Evgarie: ” Pe cat inainteaza sufletul in virtute, pe atat intalneste potrivnici puternici”[1] .  Dar sufletul care nu cunoaste lupta este si lipsit de virtute, fiindca aceasta si-a primit numele de la faptul ca a triumfat si s-a invrednicit de cununa in feluritele ispite care obisnuiesc sa vina peste ea.


 

[1] [Evagrie, Praktikos 59.]

<- pagina anterioara                                                                                     continuare ->

Anunțuri

3 gânduri despre &8222;Sf Isaac Sirul: Cuvinte catre singuratici despre viata duhului, taine dumnezeiesti, pronie si judecata [3]&8221;

  1. Pingback: Sf Isaac Sirul: Cuvinte catre singuratici despre viata duhului, taine dumnezeiesti, pronie si judecata [2] | indulciri cu dor

  2. Pingback: Sf Isaac Sirul: Cuvinte catre singuratici despre viata duhului, taine dumnezeiesti, pronie si judecata [4] | indulciri cu dor

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s